Låt oss behålla vår bibel

We have adopted the convenient theory that the Bible is a Book to be explained, whereas first and foremost it is a Book to be believed
– Leonard Ravenhill

Jag tror att bibeln är Guds ord och sanning.

När jag har skrivit en sådan sak behöver jag också skriva en del annat.

Jag förstår inte allt som står i bibeln och gör inte anspråk på att förstå allt.
Det finns saker i bibeln som är helt oförklarliga för mig, ibland är det Guds eget handlande jag inte kan förstå, eller saker som Jesus säger. Men jag tror på det. Jag förstår det inte och kan inte förklara det, men tror det ändå för tro innebär inte att man kan ge svar på allt, tvärt om.

Bibeln är inte heller en lärobok i naturvetenskap, och gör inte heller anspråk på att vara det. Den är en beskrivning av människans möjlighet till försoning med Gud och i bibeln finner vi allt vi behöver för att nå, eller få, denna försoning.

Den lär oss vad som förväntas av oss, konsekvenserna av att inte göra det som förväntas och erbjuder också en lösning om (när) vi inte gör det som förväntas av oss.

Jag tror att bibeln är Guds ord och sanning och jag tror inte att det är möjligt för oss människor att välja vad av denna sanning vi ska tro på. Vi kan inte välja, för om vi börjar välja så hamnar vi oundvikligen på ett sluttande plan där snart hela bibeln förkastas.

Vad av bibelns budskap blir kvar om vi förkastar den som Guds ord och vilka kriterier ska vi använda för att döma ut delar av den om den är Guds ord?

Vilka kriterier ska vi använda när vi ska avgöra vilka delar av Guds ord vi ska tro på?

Vad är ett giltigt argument för att förkasta Guds ord?

Vem kan döma Guds ord?

Vem kan döma Gud?

Jag tror alltså att vi inte kan välja och vraka bland bibelns texter efter vad som känns rätt, är accepterat eller duger för denna tidens moral utan jag tror att bibeln är en bok att tro på. Att tolkas och utläggas utifrån sitt centrum, Jesus Kristus.

Anden gör Guds ord levande och verksamt och när vi möter Guds ord får vi, tillsammans med andra kristna under Andens ledning, tolka det och låta oss vägledas av det. Inte välja och vraka bland det och förkasta det, utan tolka det.

Men hur är det då med alla de där sakerna som jag inte förstår? De där sakerna som jag inte kan förklara, eller som jag inte klarar av att hålla av olika orsaker?

Om jag inte klarar att följa Jesus, Guds Ord uppenbarat i sin fullhet, utan syndar, är det då fel på Jesus?

Ska jag då ändra i Guds ord så att det passar mig och vad jag vill eller kan ta till mig och följa?

Nej, knappast, utan då är det jag som behöver omvända mig och be om förlåtelse, och då kommer jag också få den.

Att förneka synden som bibeln talar om, att förneka att det som Jesus säger är synd faktisk också är synd och istället försöka förklara bort hans bud på olika sätt för att slippa se mig själv som syndare är en del av en ”feelgood-kristendom” som jag väljer att inte vara del av.

En kristendom som baseras på människans behov att bekräfta sig själv och vara sin egen högsta domare, eller om man så vill sin egen gud.

En kristendom som förnekar att synden ens kan finnas.

Om jag inte erkänner synden finns heller inte förlåtelsen eller nåden.
Om synden inte finns, om inget är fel, så finns ingen anledning att be om förlåtelse och inte heller någon anledning att ångra det man gjort.

Kort sagt, en kristendom som förnekar syndens existens förnekar också Jesu offer på korset, eller åtminstone behovet av ett sådant offer.

Därför väljer jag att tro på bibeln och att det den lär oss är sant, trots att den utpekar mig som syndare, trots att den inte alltid får mig att må bra, för just genom att jag förstår att jag är en syndare så kan Nåden, med stort N, verka i mitt liv.

http://www.stefansward.se/2011/09/03/ju-mer-synd-och-dom-ju-storre-nad-och-fralsning/

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=275911

http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=275752

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Låt oss behålla vår bibel

  1. LeoH skriver:

    Ett förhållningssätt till Bibeln, som jag försöker leva efter fick jag av Lars Lindberg i hans bok ”Ny skapelse.” Han skriver så här:
    ”Bibeln är Guds ord, det är kyrkans bekännelse. Det hindrar inte att Bibeln har utsagor som stämmer dåligt nutida naturvetenskap eller uppgifter som är svåra att historiskt verifiera. Somliga brukar då säga att en del av Bibeln är Guds ord och en annan del människors ord. Somliga brukar uttrycka sig så: ‘Bibeln innehåller Guds ord.’ Jag vill föreslå ett annat sätt att förstå saken, nämligen att Bibeln genom den heliga Anden blir Guds ord.”
    Lars Lindberg har gett mig en levande och dynamisk bibelförståelse.

  2. Andreas skriver:

    Det finns ju en del stora problem med tanken att Bibeln ”blir” Guds Ord genom Den Helige Ande. Om Bibeln inte var Guds ord från början, eller snarare från det att författarna skrev texterna och sedan under kanoniseringsprocessen och till dags dato så kan man ju verkligen fråga sig varför just de texterna skall anses som extra viktiga? Gud kan väl genom Den Helige Ande i sådana fall göra vilken text som helst till Guds Ord?

    Om texten ena stunden inte är Guds och sedan plötsligt blir Guds Ord så befinner vi oss verkligen på ett sluttande plan. Nej då är det en bättre väg att tänka sig att Bibeln är Guds Ord genom gudomlig inspiration av författarna och att Den Helige Ande belyser texten så att vi förstår den och så att den talar till oss var och en personligen.

    • Viktiga poänger du tar upp här!

      För mig blir det dock inte en motsättning i det du skriver och när Leo citerar Lindbergs bok, då den ju inte säger något direkt om NÄR Anden gör bibeln till Guds ord.

      Själv tänker jag mig att det att ”Bibeln genom den heliga Anden blir Guds ord” har skett vid författandet, att det är just den gudomliga inspiration du talar om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s