Krigsguden Jesus del 2 – Finns ett kristet alternativ till våld?

Man kan ALLTID välja Gud.

Det kanske inte alltid är lätt, det kanske inte alltid är vårt första val, det kanske till och med är omöjligt för en del att välja Gud i varje situation, men det är fortfarande rätt val att göra. Jesus ger oss inga frikort, utan vi ska vara kristna hela tiden, inte bara när det är lätt och bekvämt! Vi kommer inte lyckas vara goda kristna hela våra liv, det är där nåden kommer in, men det betyder inte att det är OK att bete sig hur som helst, att det inte finns något fel eller någon synd, bara att vi får förlåtelse när vi gör fel och syndar…

Att påstå att våld är nödvändigt är att förneka Guds kraft! Vårt svärd är Jesu ord och det finns inget våld som inte kan upphävas med detta. Hitler är ett populärt exempel i dessa sammanhang och hans hat, hans våld, kunde ha förhindrats om människor vänt sig till Jesus istället för till hans våldsamma ideologi.

Men betyder detta att vi bara ska tiga still och ta emot allt som ”kastas” på oss? Nej, absolut inte!

Jag vill ge ett litet exempel på detta som jag hämtar ut Matteusevangeliet. Matteus 5:38-39 brukar citeras av pacifister, och det med all rätt, men verserna efter dessa, nämligen 40 och 41 beskriver för oss hur vi ska göra istället…

Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.

Om man vill så kan man stanna vid de första två verserna och påstå att kristna bara ska ta alla skit som de blir utsatta för utan att göra något. Vill man så kan man också läsa de följande verserna så att kristna inte bara ska ta skit utan också göra sig till totala förlorare. Men om man ser till den historiska verkligheten så var då texten skrevs så blir det genast mer intressant…

Om någon vill ta din skjorta, så ge honom manteln… Ja det låter väl inte så radikalt kanske utan snarare lite mesigt, men då glömmer man att det för en långivare i det gamla förbundet så var det fel att ta manteln, om man ändå gjorde det så var man tvungen att ge tillbaks den innan kvällen! Genom att erbjuda manteln så gör man alltså motstånd genom att göra den andre till syndare inför Gud! Man blir plötsligt den som har en sak att dra inför rådet, inför Gud och har fått makt över den andre! Givetvis (enligt mig) så ska man inte utnyttja denna makt till ont utan efterskänka skulden, precis som Gud efterskänkt vår skuld.

Det där med att gå två mil då? Om man läser en del bibelöversättningar så sätts detta i samband med ockupationstrupperna, alltså romarna, och deras soldater hade mycket riktigt rätt att tvinga någon ur civilbefolkningen att bära hans utrustning en mil. Om han tvingande någon att bära utrustningen längre gjorde han sig skyldig till brott! Där kom det visst igen! Genom att göra sig ödmjuk och acceptera att bli illa behandlad så vänder den kristne på hela situationen genom att själv bli den som får makten över den andre! Jag menar att också i det här fallet så ska man som kristen efterskänka skulden, förlåta övergreppet.

På det viset, genom civil olydnad så blir man ett vittnesbörd om kärleken för hedningarna! Man visar kärlek och avväpnar på det sättet makten.

Det är att välja Gud.

Annonser
Det här inlägget postades i Undervisning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Krigsguden Jesus del 2 – Finns ett kristet alternativ till våld?

  1. Anna Skagersten skriver:

    Ditt resonemang har förbehåll, det förutsätter att varje kristen människa lever i en tillvaro där våld innebär ”slag på kind” eller ”processande om ägodelar”. I så fall bejakar jag i stort ditt ställningstagande om våld. Jag lyfter dock pespektivet och är beredd att ifrågasätta antivåld i varje sammangang och situation om man med våld menar maktutövning av kolossalformat, mänskligt lidande över alla gränser. På många håll i världen har hoppet om en bättre framtid grusats en gång för mycket, och i dessa sammanhang finns kanske ingen annan förändringsmöjlighet än revolution, med alla dess beståndsdelar.

    • Jag har full respekt för det du skriver, men jag menar ändå att Jesus bjuder oss att avstå från våld, utan undantag.

      Det är lätt för mig att sitta på mitt trygga rum här i Sverige och skriva detta, men jag vet ju att det finns exempel på hur icke-våld och civil olydnad faktiskt har förändrat situationer som verkat helt hopplösa. Ghandi var, trots att han var hindu :-), ett lysande exempel på detta, liksom Martin Luther King.

      Medborgarrättsrörelsen i södra USA är ett annat exempel.

      Jag håller med dig om att revolution är en nödvändighet för att komma tillrätta med orättvisorna i världen, men jag menar att våld inte med nödvändighet är en av dess beståndsdelar. Tvärt om menar jag att en revolution som genomförs med våld också har en tendens att använda våld för att upprätthålla det samhälle man infört… Våld leder således till mer våld.

      Om man ska kunna nå till ett fredligt samhälle, ett utopia, Guds Rike, så kan man inte grunda det med våldsutövande, utan grunden måste, liksom riket, vara fredlig.

  2. Ping: Krigsguden Jesus… Igen… | Hälleberget

  3. Ping: Anabaptismen – Del 5 – Teologi (Våldet och Staten) | Hälleberget – Predikningar, funderingar och artiklar om Jesus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s