Om Nattvarden – 2

På flera olika ställen kan vi i bibeln läsa vad som hände den där första nattvarden och den allra tidigaste beskrivningen vi har är från första koriniterbrevet 11:23-26, en text vi ofta läser under själva nattvardsfirandet då den innehåller instiftelseorden:

Den natt då Herren Jesus blev förrådd, tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och sade: ”Detta är min kropp, som är utgiven för er. Gör detta till minne av mig.” På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod. Så ofta ni dricker av den, gör det till minne av mig.” Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.

Det första som blir tydligt och klart är att vi äter och dricker vinet och brödet till minne av Jesus.

Vi minns hans gärningar här på jorden och vi minns också det som skulle komma alldeles efter den första nattvarden. Offret på korset som befriar oss från våra synder!

Att minnas det borde väl verkligen vara evkaristi, alltså tacksamhet!

Att minnas är alltså en stor del av nattvarden och för några av oss är det också den enda delen av nattvarden. Själv tror jag inte att det är allt.

Om vi lyssnat på det som sägs i första korintierbrevet så verkar vinet och brödet inte bara symbolisera blod och kött, det verkar vara mer än så… Om vi ser i matteusevangeliets 26e kapitel så säger Jesus uttryckligen om brödet: ”Tag och ät. Detta är min kropp.” och när han pratar om vinet så säger han: ”Drick alla” ”Ty detta är mitt blod”

Det verkar åtminstone för mig vara något mer än bara symboliskt och för mig blir det ännu tydligare när jag läser den som Jesus säger om sig själv i Johannesevangeliet 6:51: Jag är det bröd som ger liv, det bröd som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Och brödet jag ger är mitt kött, för att världen skall leva.

För mig betyder det här att Jesus faktiskt finns närvarande hos oss i nattvarden. Inte bara i vårt minne, men inte heller så att vinet och brödet faktiskt förvandlas till blod och kött, det kan vi alla förstå när vi tar emot gåvorna, de har inte förvandlats. Skämt, dåligt eller förgiftat vin är fortfarande Skämt, dåligt eller förgiftat efter att prästen läst instiftelseorden över det.

Men jag tror att Jesus finns närvarande så att brödet och vinet liksom blir BÄRARE AV Jesu kropp och blod.

Någon, jag tror det var Luther, beskrev det som när man lägger ett järn på elden. Järnet förvandlas inte till eld, det är fortfarande järn, men det blir BÄRARE AV elden när det glödgats.

Men som sagt, oavsett hur vi ser nattvarden så är det en närvaro av Jesus, först i det att vi minns honom och det han gjorde men det kan också vara en närvaro i brödet och vinet.

I nattvarden får den som tagit emot Jesus i sitt hjärta också möta honom och dela denna måltid med honom. Som kristen har man ju Guds rike inom sig och Jesus säger själv att han dricker vinet tillsammans med oss i Guds rike, alltså inom oss!

I matteusevangeliet 26:29 lyssnar vi till Jesus när han säger: Jag säger er: Från denna stund kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger, förrän på den dag då jag dricker det nytt tillsammans med er i min Faders rike.

Jesus har gått till Guds rike och vi har Guds rike, Jesu Faders rike, inom oss och där har vi ytterligare en del av Jesu närvaro i nattvarden, att Han delar nattvarden med oss på det sättet och med det lämnar jag ämnet ännu en gång.

Annonser
Det här inlägget postades i Undervisning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Om Nattvarden – 2

  1. Ludvig skriver:

    Om Gud verkligen finns och Bibeln är korrekt i beskrivningen av Honom så är inte ens en rent symbolisk åminnelsehögtid något som kan tas det minsta lätt på. Gud är ju närvarande oavsett.

  2. Absolut, Jesus är andligen närvarande i sin församling när vi samlas, det har vi hans löfte om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s