Om Nattvarden – 1

Att få samlas i Jesu namn har en väldigt speciell betydelse som säkert många vet om, men det ställe i bibeln jag tänker på när jag hör talas om att samlas i Jesu namn är matteusevangeliet 18:20 och där säger Jesus till oss: Ty där två eller tre är samlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem.

När vi samlas till nattvard så har vi alltså en försäkran från Jesus själv att han finns med oss, han finns mitt ibland oss!

Jesus är med oss, i anden, eftersom vi är samlade i hans namn, men i nattvarden är han också med oss på ett mer påtagligt sätt. I nattvarden är är vi inte bara i gemenskap med Jesu ande, utan också med hans kropp i det sakrament som Han själv instiftat och där och då är vi som synligast i enheten i Kristi kropp

Brödbrytelsen, Herrens måltid eller evkaristin, tacksägelsen, ja oavsett vad vi väljer att kalla detta under och den åminnelse vi delar i nattvarden så är den måltiden i tacksägelse något som alla kristna, över hela jorden har gemensamt.

Vi kan vara katoliker, ortodoxa, baptister, metodister, pingstvänner, kalvinister, lutheraner eller till och med missionsförbundare…

Alla firar vi nattvarden.

Vi gör det på olika sätt i våra olika traditioner, och det är inget konstigt med det.

Vi lägger olika innebörd i vinet och brödet, och det är inget konstigt med det heller.

I alla dom här skillnaderna så blir jag påmind om en berättelse jag läste en gång om tre blinda män som bodde i Afrika.

De gav sig ut på savannen och fann en elefant som de satte igång att undersöka med sina händer, de kunde ju som sagt var inte se.

Den första hade fått tag på snabeln och sa: En elefant är en stark men böjlig tunnel som andas. Den sträcker sig åt alla håll för att se vad den kan finna.

Inte alls, sa den andre, en elefant är rund och fast, som stammen på ett stort träd! Han hade fått fatt på ett ben.

Ni har fel båda två sa den tredje. En elefant är tunn och spinkig som ett sly som böjer sig för vinden och den sträcker sig upp mot himlen trots att den i nederänden bara slutar i något som verkar vara en buske. Han hade fått tag på svansen och undersökt den!

Men vem av dom hade rätt? Ingen? Eller kanske alla tre?

Så länge de inte ser helheten, så länge de inte kan öppna sina ögon och se allt på samma gång så kommer de fortsätta ha sina egna bilder och om det vill sig riktigt illa kommer de att börja bråka rejält om de här skillnaderna.

På samma sätt tror jag att det kan vara med nattvarden.

Vi kan inte förstå eller förklara precis allt som sker i nattvarden. Många har försökt och många bråk har det blivit om det men till sist så får vi ändå erkänna att det är ett mysterium, det är en helig handling som vi får ta del av utan att förstå den fullt ut i varje detalj.

MEN. Jag tror att vi en dag kommer få förstå, precis som det står i första korintierbrevet 13:12: Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då skall jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd.

Men kan vi inte veta något alls då? Hur kan vi fira nattvarden utan att veta något?

Jo, vi KAN veta en del. En hel del faktiskt. Vi har guds ord, bibeln och från den kan vi få reda på det vi behöver och jag tror att så länge vi håller oss till bibeln, så länge vi tolkar och utlägger bibelns ord vågar åtminstone inte jag säga vad som är fel eller rätt med osviklig precision.

Jag har min tro, baserad på min tolkning på bibeln, och andra har sin tro, baserat på deras tolkning av bibeln och så långt är nog allt gott och väl. Så länge som det handlar om att tolka och inte om att lägga till eller dra ifrån från det som Gud har gett oss i sitt ord, bibeln.

Med detta lämnar jag ämnet för stunden och önskar er alla Guds frid!

Annonser
Det här inlägget postades i Undervisning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s